چرا خدا اب دریا رو شور افرید؟

چرا خدا اب دریا رو شور افرید؟

 پاسخ

 
مى‏ دانيم حدود سه چهارم روى زمين را آب فرا گرفته، و اقيانوس‏ها و درياها همگى به يكديگر ارتباط دارند؛ و نيز مى ‏دانيم كه انسان از درياها براى حمل ونقل از قديم الايّام تاكنون بزرگترين استفاده را كرده است. به علاوه قسمت مهمى از مواد غذائى از دريا به دست مى‏ آيد؛ و مواد مختلفى كه در صنايع به كار مى ‏رود نيز قسمت قابل توجّهى از آن از درياها است.
 
از همه گذشته، نقش درياها در ايجاد ابرها و آبيارى تمام خشكى‏ ها بر كسى پوشيده نيست؛ همانگونه كه حيوانات دريا و تنوّع و شگفتى ‏هاى آن تقريباً بر همه معلوم است.
 
روى اين جهات است كه قرآن مجيد درياها و كشتى ‏ها را از آيات حق شمرده؛ و انسان‏ها را به مطالعه اسرار آن دعوت نموده است چنان که می فرماید ؛
 
«او كسى است كه دريا را مسخر (شما) ساخت تا از گوشت تازه آن بخوريد، و وسائل زينتى براى پوشش از آن استخراج نمائيد، و كشتى ‏ها را مى‏بينى كه سينه دريا را مى‏ شكافند تا شما (به تجارت پردازيد) و از فضل خدا بهره گيرد شايد شكر نعمت‏هاى او را بجا آوريد.» ( نحل 14)
 
على عليه السلام  فرمود ؛
 
«تو كسى هستى كه عظمتت در آسمان و قدرتت در زمين، و شگفتى‏ هاى خلقتت در دل درياها است.»
 
بحار الانوار ج 94 ص 202
 
امام صادق علیه السلام هم خطاب به مفضل فرمود ؛
 
 «اگر مى ‏خواهى وسعت حكمت آفريدگار و كوتاهى علم مخلوقات را بدانى نظر به آنچه در اقيانوس‏ها از انواع ماهيان و جنبندگان آب و صدف‏ها است بيفكن. انواعى كه شماره ندارد، و منافع آن تدريجاً براى بشر بر اثر حوادثى كه (در زندگى او) پيش مى ‏آيد روشن مى ‏گردد.»
 
بحار الانوار ج 3 ص 109
 
آرى در دريا و جنبندگان دريا و گياهان دريائى و غير آن منافع و بركاتى است كه هر روز كه بر عمر بشر مى‏ گذرد اسرار تازه‏اى از آن كشف مى‏ شود؛ و فوائد جديدى بر او ظاهر مى ‏گردد كه او را در برابر خالق اين همه نعمت‏ها وادار به خضوع مى‏ كند.
 
پیام قرآن ج 2 ص 285
 
یکی از فوائد شور بودن دریاها ، استخراج نمک است . از مهمترين مواد معدنى كه از دريا استخراج مى ‏شود نمك است. نمك در زندگى انسان نقش مهمّى دارد، و در گذشته به خاطر كمبود آن از چنان اهميّتى برخوردار بود كه نوشته ‏اند سربازان رومى غالباً حقوق خود را به صورت نمك دريافت مى ‏كردند! و حتى در روسيه شورش‏هاى نمكين، به خاطر افزايش نرخ نمك به وجود آمد .
 
مهمترين منبع استخراج نمك دريا است؛ و حتى در بعضى از نقاط، لايه‏ هاى نمكى كه به قطر هشتصد متر در خشكى ‏ها وجود دارد نيز از آثار درياهايى است كه زمانى سراسر روى زمين را فرا گرفته بود.
 
مصرف ساليانه نمك را در كل دنيا بيست و دو ميليون تن محاسبه كرده‏ اند؛ كه اگر انسان تنها ذخيره‏ هاى نمك معدنى خشكى‏ ها را بخواهد مصرف كند، دير يا زود تمام مى ‏شود در حالى كه دريا منبع تمام نشدنى نمك است. زيرا نمك‏هاى موجود در دريا مى‏ تواند جواب‏گوى يك ميليون و هفتصد هزار سال نيازهاى بشر باشد .
 
همان منبع ص 279
 
یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد مقاومت آب شور، در برابر فساد، از آب شیرین، بیشتر است. اگر آبهای اقیانوس ها و دریاها شیرین، می بود، خطر فاسد شدن و گندیدن آنها، بسیار بود.
 
 اگر آب های دریاها بگندند ، گذشته از آنکه منافع بی شمار آنها بی اثر می شود ، دیگر موجود زنده ای در کره زمین، باقی نخواهد ماند، بوی گند و تعفن آب، موجود زنده ای را باقی نخواهد گذارد. آب های گندیده، بهترین جا، برای پیدایش  حشرات، بویژه حشره های سمی می باشند. آن وقت است که حشرات، نه نباتی را باقی خواهند گذارد نه حیوانی، نه انسانی.
 
 
 
 
بنابراین شور بودن دریاها از جمله رمز و رازهای اصلی ادامه حیات در کره زمین و بهره گیری از منافع بی شمار دریا است ، منافعی که با گندیده شدن آب دریاها از بین رفته و در پی آن حیات بشر در کره زمین به پایان می رسید .
 
گذشته از آنکه خداوند در همین دریاهای شور ، قابلیت آن را قرار داده تا بتوان از آن آب شیرین تامین کرد ، تا هم فوائد شور بودن دریاها محفوظ باشد و هم بتوان نیاز به آب شیرین را نیز برطرف کرد ، امروزه در بسيارى از مناطق كه دسترسى به آب شيرين ندارند اين مادّه حياتى را از طريق تقطير آب دريا به دست مى ‏آورند؛ و در سايه آن مناطق غير مسكونى، مسكونى شده است.
 



:: برچسب‌ها: #اب #دریا #شور # فایده #خدا و , , , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : صادق سرگزی
تاریخ : پنج شنبه 21 آذر 1398
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: